
Üvegmûvesség
története
Üvegmûvészet
Tiffany
- ólomüvegezés
|
Az
üveg:
Mesterséges,
amorf, nem kristályos anyag, általában átlátszó, de gyakran
áttetsző vagy átlátszatlan, olvasztott állapotából átmenet
nélkül szilárduló - ekkor szilárd testek tulajdonságaival
rendelkező - ún. szilikát. Szerkezetének legfontosabb összetevői
a szilícium és az oxigén (szilícium-dioxid; kovasav). 1500
C-ra felhevítve, olvadt masszát kapunk.
Tartalmaz
továbbá fizikai tulajdonságait meghatározó fémeket, leggyakrabban
nátriumot, káliumot, kalciumot, ólmot, magnéziumot, báriumot.
A hőálló üveg boroxidot is tartalmaz, a kristályüvegben
pedig ólom van. De lássuk csak részletesebben:
Főbb
fajtái és felhasználási területei:
-
kalcium-nátrium (mész-nátron) üveg főként tábla- és öblösüvegként
ismerjük (ez utóbbinak legközönségesebb fajtája a sok
vas- és alumínium-oxidot tartalmazó palacküveg)
- kalcium-kálium
(káli) üveg finomabb üvegfajta, háztartási szervizek,
csiszolt üvegtárgyak, laboratóriumi eszközök készülnek
belőle
- ólom-(kristály-)
üveg kitűnő minőségű üveganyag, finom, csiszolt használati
üvegek, sugárvédelmi, optikai tárgyak alapanyaga
- bórszilikát
üveg hőálló háztartási, műszaki, laboratóriumi üvegtárgyak
készítésére alkalmas anyag
Az
üveg előállítása
Lényegében
az üveg készítésének módja a kezdetektől máig ugyanaz maradt,
csak a technika fejlődött, és a nyersanyagok finomodtak.
A különféle
üvegfajták a nyersanyagok különféle keverékét igénylik.
Az öntöttüveg köztük a legismertebb, amely kvarchomokból,
szódából, szulfátból és mészkőből készül.
Az üvegtáblákat
formában készítik. Az üvegkeverék kvarchomokból, mészkőből
és szódából áll, valamint timföldből és tisztító anyagokból.
Az olvasztást 1500 °C-on végzik, a masszát azonban kb. 1200
°C-ra lehutik a további feldolgozás számára.
Az iparművészeti
munkák számára alkalmasak az úgynevezett antik üvegek. Ezek
átlátszó, színes, fújt üvegek. Különlegesek köztük az opalizálók,
szétfolyó színsávokkal, melyek fényáteresztők, noha nem
átlátszók. Ezek különlegesen alkalmasak világítótestek előállítására.
Ezeket a színes üvegeket általában kovasavból, szódából,
mészkőből, bóraxból és különféle fém-oxidokból készülnek.
A fém-oxidok adják az üveg színét.

Üvegféleségek
A dísztárgy
értékét, árát a felhasznált üvegféleségek fajtája is meghatározza.
A színes üvegek különböző fémoxidok segítségével anyagukban
színezettek. A meleg színek a vörös, a narancs és a sárga
leginkább arany-, szelén- , kadmium- vegyületekkel állíthatók
elő, ezért drágák !
Antik
üveg:
A középkorban
használt kezdetleges üvegek mintájára készűlnek , kézi fúvásos
technikával. A folyékony üveget fúvúcsővel henger alakúra
formázzák, majd szétterpesztik, és visszamelegítés közben
szétterítik , sík felűletté " vasalják "l Az üveglapok felülete
kb. 3 mm, felülete egyenetlen . (ezért nehéz vele dolgozni,
könnyen reped, és nem ott törik, ahol az üvegműves szeretné
) Színezésük még az olvadék anyagában történik, így a vastagabb
rétegekben ugyanabból a színezőanyagból több kerül, mint
a vékonyabba, ezáltal egy lapon belül különleges tónusdifferenciák
jöhetnek létre. Néhány ezer színárnyalat lehetséges. Jellegzetességük,
hogy áttetszőek, különlegességük pedig a kézi eljárás során
az anyagba kisebb nagyobb hólyagok, zárványok, húzalok keletkeznek,
minden más üvegtől megkülönböztethetőek. Esztétikai és anyagi
értékük igen magas.
Katedrál
üvegek:
Nem
azonosak a köztudatban ezen a néven ismert gépi előállítású
termékekkel. Az eredeti katedrál üvegek kézi hengerléssel
készűlnek, úgy hogy az olvadt üveget öntőasztalon tömör
fémhengerrel "mángorolják". Az így kapott sík tábla egyik
oldala sima, míg a másik lehet különféle struktúrájú (rusztikus,
zsinor mintás, gránit hatású stb.) Lényegük, hogy a felületi
struktúra nem ismétlődik szabályosan . Ezek az üvegek transzparensek,
egyszínűek, nagyon egyenletesen színezettek. Értékük igen
magas.
Opaleszcens
üvegek:
Kézi
megmunkálással, öntéssel és hengereléssel készűlnek. Alapszínűk
fehér, opál, vagy rózsaszínű, ehhez még folyékony állapotban
további két-három színt kevernek. Igy jön létre, a jellegzetes
márványos felület, melyből lehetetlen kétszer ugyanazt a
színmezőt előállítani. Különlegességük az opálos, tejszerű
csillogó felület, mely alig alig átlátszó, mégis fényáteresztő.Igen
magas esztétikai és anyagi értékük van.
Coloreszcens
üvegek:
Márványos
hatást keltenek, kézi hengerléssel gyártott üvegek, melyek
előállításakor a hengerelést megelőzően az alapolvadékhoz
különféle más színes üvegolvadékot adagolnak, így alakul
ki a jellemző, márványos hatása. Sokféle színben, színkombinációban
kaphatóak. Értékük áruk, igen magas.
Irizáló
üvegek:
Opaleszcens
és katedrál üvegek gyártásakor még egy kiegészítő technológia
közbevetésével előállított üvegféleség. A még forró üveg
felületére fémoxid réteget visznek fel, mely a kész terméknek
ellenfényben gyöngyház szerű csillogást biztosít.
Ornament
üvegek:
Ezeket
szokták helytelenűl katedrál üvegnek nevezni. Gyártásuk
automata, gépi hengerléssel történik, strukturált oldaluk
mintázata számtalan változatban előállítható, de egy üveglapon
belül szabályosan ismétlődik. A gyártási módszer előnye,
hogy gazdaságos, hátránya hogy a színválasztás korlátozott.
A termék művészi értéke és árfekvése alacsony.
Gépi
húzott antik üveg:
Az eredeti
antik üveg utánzata , előállításuk autamat gépsoron táblaüveg
húzással történik. A termékből hiányoznak az antik üvegre
jellemző hólyagok, Művészi vonatkozásban megközelítik az
antik üvegeket, áruk viszont jóval alacsonyabb.
Dichroic
üvegek:
Az amerikai
űrtechnikában kikísérletezett bonyolult és költséges gyártási
módszerrel előállított üvegek. Különlegességük, hogy egy
üveglapon minimálisan három színt érzékelhetünk, azaz más
színű az üveg, ha visszaveri a fényt, más áteresztett fényben,
és megint más 45 fokban elfordítva. Kisméretű lapokban gyárthatóak,
és rendkívűl drágák.
Üvegkövek:
A féldrágakővekre
emlékeztető, különböző színű, transzparens, vagy nem áttetsző
üvegcseppek, melyek a legkülönbözőbb formákban kaphatóak.
|